torsdag 22 april 2010

premiärspår

Söndag och måndag fick Besten sina premiärspår.
spår 1, grus, medvind ca 15 m långt, brandslang som slut och ganska tätt med näring i spåret.
innan "påsläpp" visade han intresse för att jag hade varit där före honom, fin intensitet och i spårkärna bitvis. Emellanåt så var han bara liten valp som glömde bort vad vi höll på med.. för att sen fortsätta..
Att ta med sig..lite för tätt med näring.

Spår nr 2; samma upplägg fast mindre näring i spåret..här fanns det redan en annan förväntan. väldigt intensiv i start, grävde sig fram. var tvungen att bromsa. varvade mellan koncentration och konstpauser. större intresse av spårslut i detta spår.

Måndag:
spår 3, samma upplägg som i spår nr 2 fast ngt längre. Här orkade han hålla koncentrationen lite längre och hittade snabbare tbx efter "konstpaus".

Spår 4, samma upplägg. fast här körde vi fast i hästspillning.... bröt helt.
Lärdom: lagom mkt störning..särskilt när man inte är så gammal. : )
I det stora hela så är han väldigt duktig på att fokusera, trots störningar och när han kommer av sig så lyckas han samla i hop sig och fortsätta. Otroligt balanserad och lyhörd.

På söndag träffade vi även på andra hundsugna norrlänningar som har tinat fram, Bettan, Fredrik och Christer. De hade samlats för att köra lite "sprattel", Mesten fick kika på. Han är väldigt trevlig och lättsam att ha med. Nyfiken och glad, måste säga att det är riktigt, riktigt kul att få ha en valp som redan från grunden känns stadig. Behöver inte hjälp och stöttning på samma sätt som tidigare hundar att lösa situationer eller bara vistas i olika situationer/miljöer.

Har förutom spåren "lekt" lydnad, både på klubben och hemma runt hörnet. Riktigt kvick börjar han bli att komma in i fotposition när jag "ställer upp" mig. Jobbar även mkt i leken med att byta, lämna, komma tillbaka med grejer.

Det var lite smått och gott vad vi sysselsatt oss med. för mig som varit "utan" hund njuter av varje sekund som jag är ute och grejar med den lille. trivs som fisken i vattnet, sen är det jätteroligt att umgås med mina "gamla"hundkompisar igen. Tack Monica, Lisa och Anna för trevliga hunddater!
Till helgen ska vi bila ner till Gävle för att umgås med min bror, Mest följer såklart med.
Förresten, om nån av er vet någon som skulle passa med Nano, hör gärna av er..hans framtid är fortfarande oviss men sannorikheten att han kommer att bo med mig igen är ytterst liten. Min sociala situation har förändras vilket gör det väldigt svårt för Nano att vara en del av den..

Ha det gott!

3 kommentarer:

Marie och hundarna sa...

hejsan. jag ställer mer än gärna upp på en träff!

jag har ändå inge här hemma och göra bara med mina hundar :)

ring eller sms mig på : 073-0337443

Lisa sa...

Men hallå, var är bilderna? ;)

Anonym sa...

ni är redigt ambitiösa! sånt gillar era uppfödare ;-=